parcham سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/09/11 - 11:34
  • - تعداد بازدید: 18
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z7qm

«سیناپس ۶ بعدی»؛ تجربه‌ای نو در آموزش تغذیه خراسان شمالی

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اجرای روش آموزشی نوین «سیناپس ۶ بعدی» تجربه ای متفاوت از یادگیری را برای دانشجویان علوم تغذیه رقم زد؛ تجربه ای که نه تنها دانش بلکه موجب ارتقای مهارت مشاوره آنها نیز در آینده می شود.

در روزگاری که آموزش دانشگاهی بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوآوری و خلاقیت است، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اجرای روش آموزشی «سیناپس شش‌بعدی» توانست افق تازه‌ای در یادگیری و توانمندسازی دانشجویان علوم تغذیه بگشاید.

صدای تغییر از کلاس‌های درس دانشکده بهداشت برخاسته است؛ جایی که گروه علوم تغذیه با جسارت علمی و نگاه آینده‌نگر، طرحی نو درانداخت و شیوه‌ای متفاوت از آموزش را به میدان آورد.

«سیناپس شش‌بعدی» نام روشی است که در ۲ نیمسال تحصیلی اخیر، در قالب درس «اصول آموزش و مشاوره تغذیه» اجرا شد و توانست تجربه‌ای تازه از یادگیری را برای دانشجویان رقم بزند.

این روش اشاره به شش مرحله آموزش بر اساس پیشرفت فراگیران و تبدیل مراحل یادگیری به مراحل بالاتر و همچنین ترکیب اساتید تخصصی تغذیه و ارتباطات است.

طراحی و پیاده‌سازی یک ایده نو

این طرح با هدایت دکتر «زهره‌سادات سنگ‌سفیدی» مدیر گروه علوم تغذیه، و همراهی دکتر «حمیدرضا محدث حکاک»، دکتر «حمید جوینی» و دکتر «آتنا پاسبان» طراحی و پیاده‌سازی شد.

هدف آن روشن بود: ایجاد بستری برای یادگیری عمیق‌تر، افزایش مشارکت فعال دانشجویان و ارتقای مهارت‌های ارتباطی و حرفه‌ای در عرصه مشاوره تغذیه.

دکتر سنگ‌سفیدی با اشتیاق از این طرح سخن می‌گوید: ما به دنبال آن بودیم که دانشجویان نه تنها مطالب را حفظ کنند بلکه بتوانند آن‌ها را در موقعیت‌های واقعی به کار ببرند. سیناپس ۶بعدی به ما این امکان را داد که یادگیری را به یک تجربه جذاب و تعاملی تبدیل کنیم.

روایت دانشجویان

اما این روش آموزشی تنها یک تغییر در شیوه تدریس نبود بلکه حرکتی بزرگ در نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری بود.

سارا یکی از دانشجویان سال سوم، با هیجان از تجربه‌اش می‌گوید: وقتی وارد کلاس شدیم، انتظار یک درس خشک و تئوری را داشتم اما با روش سیناپس شش‌بعدی ما به گروه‌های کوچک تقسیم شدیم و هر گروه مسوول بررسی یک موضوع خاص بود و این روش باعث شد که خودمان را درگیر کنیم و واقعا یاد بگیریم.

علی، یکی دیگر از دانشجویان، نیز می گوید: ما نه تنها در کلاس بلکه در فعالیت‌های خارج از کلاس نیز با همکاران خود تعامل داشتیم، این تعاملات به ما کمک کرد تا مهارت‌های ارتباطی‌مان را تقویت کنیم و یاد بگیریم چگونه به عنوان یک تیم کار کنیم.

نتایج ملموس

به گفته اجراکنندگان این طرح آموزشی، نتایج ارزیابی‌ها نشان داده است که این روش، نه‌تنها جذابیت فرایند یادگیری را دو چندان کرده بلکه انگیزه دانشجویان برای مطالعه و پیگیری درس را نیز افزایش داده است.

کیفیت و عمق یادگیری ارتقا یافته، مطالب آموخته‌شده ماندگارتر شده و مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان در مشاوره تغذیه رشد کرده است.

دکتر حمیدرضا محدث حکاک نیز بر اهمیت این تغییر تاکید می‌کند: ما متوجه شدیم که دانشجویان با استفاده از این روش، بهتر می‌توانند اطلاعات را تحلیل کنند و به صورت عملی به مسائل پاسخ دهند.

وی می افزاید: این تغییرات نه تنها در نمرات امتحانی بلکه در اعتماد به نفس آن‌ها نیز مشهود است.

اجرای روش آموزشی نوین در سایر رشته‌ها

«سیناپس شش‌بعدی» اکنون به‌عنوان تجربه‌ای موفق در کارنامه آموزشی دانشکده بهداشت ثبت شده است؛ تجربه‌ای که نشان می‌دهد آینده آموزش در گرو خلاقیت، نوآوری و جسارت در عبور از مرزهای سنتی است.

این دستاورد، نه‌تنها کیفیت یاددهی- یادگیری را ارتقا داده بلکه دانشجویان را برای ورود به محیط‌های حرفه‌ای با آمادگی بیشتر مهیا ساخته است.

دکتر آتنا پاسبان با امیدواری به آینده می گوید: ما قصد داریم این روش را گسترش دهیم و آن را در سایر رشته‌ها نیز پیاده‌سازی کنیم.

وی می افزاید: هدف ما این است که نسل جدیدی از متخصصان تغذیه را تربیت کنیم که نه تنها دانش علمی کافی دارند بلکه توانایی عملی برای حل مسائل واقعی جامعه را نیز داشته باشند.

گام‌هایی به سوی آینده

رویکردهای نوآورانه مانند «سیناپس شش‌بعدی» می‌توانند نقشی محوری در ارتقای کیفیت آموزش ایفا کنند.

این روش نه تنها به یادگیری عمیق‌تر کمک می‌کند بلکه دانشجویان را برای ورود به دنیای حرفه‌ای آماده می‌کند و با ادامه این مسیر می‌توان امیدوار بود که آموزش در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به سویی پیش رود که نه تنها بر اساس علم بلکه بر اساس تجربه‌های واقعی بنا شده باشد.

این داستان موفقیت، نشانه‌ای از عزم راسخ دانشگاهیان برای تحول در نظام آموزشی است؛ حرکتی که می‌تواند الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها باشد تا با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری، افق‌های جدیدی را در آموزش عالی بگشایند.

 

https://www.irna.ir/news/86011999/سیناپس-۶-بعدی-تجربه-ای-نو-در-آموزش-تغذیه-خراسان-شمالی

  • گروه خبری : اخبار ویژه,اخبار بیشتر
  • کد خبر : 58888

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید